Katrineholm - Vingåkers Ornitologer

2018-09-22

2018, 1:a halvåret

Besök på landet

Ett gäng skådare besökte den 10 juni Bettan Liljas torp för att se vad som fanns i naturen där. Det var 31° varmt men vi hade vant oss vid värmen.

Det fanns några sländor och bromsar och andra insekter som stacks hårt. Vi satte upp en uggleholk och en del holkar fanns redan uppsatta med fågelungar i. Vi såg också en storlom med unge.

Vi fikade i skuggan och Torbjörn hade snickrat ihop en god kaka som snabbt tog slut.

Besökarna vid Bettans torp.

Foto © Bernth Andersson
Torpet låg 2 km in i skogen så det var tyst där från bilar och annat oväsen. Några fjärilar sågs också samt några ovanliga växter så en del nördar fick sitt! Vi övriga lyssnade på fågelsång. Vi tackar Bettan för att vi fick komma och hoppas det kan bli fler gånger.

Bernth Andersson

Nattsångare fredagen den 8 juni

Vi samlades vid parkeringen vid Röda Ladan kl 21.00. Vi var 21 skådare som samåkte ut till olika lokaler. Tyvärr var det en blåsig och lite kylig kväll och det var svårt att höra fåglarna sjunga. Vi hörde ändå trastar, buskskvättor, rödhakar och sothönor som sjöng fram till midnatt och även i alla fall några nattsångare. En bonus var morkullan som flög över oss vid Eriksberg i närheten av gamla fotbollsplanen. Näktergalen hördes vid Eriksberg (Blåkullakärret) och Dagöholm.

Några lyssnare i skymningen.

Foto © Ulrika Ahlblom
Vid Dagöholm sjöng gräshoppsångaren. Vi fikade vid sjön Veckelns parkering och det smakade bra med lite varm dryck och smörgås.

När vi stannade vid sjön Jägern på Ökna-sidan kunde vi höra en svag sång av kärrsångare, sävsångare, rörsångare och vattenrall. Vi avslutade utflykten med att lyssna på nattskärran ca kl 02.30 på vägen innan Myrgryten.
Jag hade hoppats på att få höra flodsångare och småfläckig sumphöna men just då var det tyst.

Tack för bra uppslutning! Roligt att så många följde med på utflykten.
Ulrika Ahlblom

Öppet hus i Tornstugan den 20 maj

Vi var tretton personer som besökte Tornstugan när vi hade Öppet hus. Den rödhuvade dykanden visade sig dock inte. Men en trastsångare fick vi i alla fall tillfälle att se på ganska nära håll.

Trastsångare.

En trastsångare.
Foto © Hasse Karlsson
En vattenrall hördes ganska nära och en rördrom tutade också ett par gånger. Göken hör ju den här årstiden till och den hördes bra. Övriga fåglar var knölsvan, bläsand, vigg, knipa mm. Det var en varm, skön och lugn dag.

Utflykt till Hjälstaviken den 19 maj

Föreningens andra resa till Hjälstaviken i Uppland under 2000-talet lockade tre gånger så många besökare som det förra besöket. Vi var alltså 6 personer - 4 män och 2 kvinnor - som åkte kl. 5 från parkeringen. Solen sken och skulle så göra resten av dagen. Vid Vallakorset sprang ett rådjur plötsligt in i bilen. Rådjuret kunde dock fortsätta för egen maskin och vi fick trycka in ett baklyse för att kunna fortsätta. Skönt att det ändå gick så pass bra som det gjorde.
Sedan flöt bilfärden utan problem och strax före sju var vi framme vid parkeringen vid Lilla Parnassen. Härifrån skulle vi gå på en spång ner till ett fågelgömsle. Världsnaturfonden har varit med vid byggandet av spången som därav fått namnet Långa WWF-spången.

Häromkring kunde vi notera läten från 4 spelande vattenrallar, 1 rördrom, sävsångare, rörsångare och gök. Här har även sjungit 2 vassångare under en tid och efter en stund hördes även de. Enkelbeckasin och en flock tringa-vadare (troligen rödbenor) sågs, liksom jagande brun kärrhök. Från gömslet spanade vi ut över en relativt fågeltom sjö. Fisktärnor fanns det dock gott om, och rödbena, skedand, fiskgjuse och snatterand noterades. Sedan gick vi en bit i ”myggskogen” och kom ut på en liten kulle där vi fikade och såg en ärtsångare med bomaterial i näbben. En flock om ca 25 tranor drog också till sig uppmärksamhet.

Ärtsångare.

En ärtsångare.
Foto © Hasse Karlsson
Efter att ha gått tillbaka till parkeringen gjorde vi ett försök att höra en kärrsångare ute vid landsvägen. Det gick inget vidare, pga mycket trafik och ett pågående cykellopp. Vi valde att fortsätta upp till fågeltornet på västsidan, men där var det också ganska lugnt och relativt fågeltomt. Vi kunde i alla fall glädja oss åt buskskvätta, gulärlor och törnsångare längs vägen. Vitkindade gäss lades till artlistan. Vi avslutade turen med fika där en havsörn drog över parkeringen och avslutade skådardagen. Dryga 60 arter noterades. Det var en fin dag, men själv hade jag nog hoppats på lite mer fågel.

Krister Aronsson

Celebert besök vid Tornstugan

Den 10 maj larmade Krister Aronsson ett par av rödhuvad dykand på KVOs BAND. Flera som hade möjighet att ge sig dit hade turen att få se de celebra gästerna. Paret lockade även flera skådare utanför våra kommuner. Hasse Karlsson fångade t o m paret på bild.

Rödhuvad dykand.
Ett par rödhuvad dykand.

Fågeltornskampen den 5 maj

Det var en sval men solig morgon som mötte oss vid Tornstugan på lördagsmorgonen. Samtidigt som solen sakta segade sig upp över träden vid Katrineholms gård och successivt värmde våra ryggar började vi notera de vanliga arterna i Näsnaren. Vissa förväntade arter lyste dock med sin frånvaro. Vi fick t ex inte notera varken kaja eller gråhäger. Glädjande nog kunde vi dock se årets första lärkfalk men också höra gök, törnsångare och även se sävsångare.

Sävsångare.
En sävsångare ute i vassen.
Foto © Gunilla Carlsson

Årets fågeltornskamp sammanföll med en fågelresa till Spanien, där flera av föreningens medlemmar deltog. Till vår hjälp kom dock flera skådare från andra orter, bl a från Falun och Sundbyberg. Resultatet för Tornstugan blev totalt 50 arter, vilket är färre än förra årets 69 arter.

Fågeltornskampen 2018.
Några av skådarna in action.
Foto © Gunilla Carlsson

Vinnande svenska fågeltorn var som väntat Södra-Lundentornet på Öland med 108 arter. På andra plats kom Leonardsbergs fågeltorn utanför Norrköping med 102 arter. I Sverige deltog skådare vid ca 80 fågeltorn. Det bästa finska tornet, Siby Kristinestad, hade 116 arter. Totalt tävlade 340 torn i Finland.

Det fina vädret under förmiddagen med sol och nästan vindstilla bidrog säkert till att Tornstugan besöktes av totalt 33 personer.

Gunilla och Leif Carlsson

Besök i Tornstugan lördagen den 28 april

Under lördagen besöktes våra trakter av ornitologer från Nyköping. Det var fågelföreningen Tärnan som förlagt en av sina exkursioner till Näsnaren. Oftast brukar det ju vara skådare härifrån som åker till Nyköping och inte tvärtom.
Det var främst Näsnaren med omgivningar som de ville bekanta sig med. För flera av deltagarna var det första gången de var vid sjön. Dagen innan hade en annan skådare från deras förening varit och räknat fåglarna i sjön, så de hade en liten aning om vad som väntade. Vi besökte Tornstugan och plattformen vid Vännevad men även ett besök vid Sjöholmskärret hanns med.

När vi gick ut genom tornskogen var det ganska tyst. Bara någon rödhake och en och annan lövsångare hördes tills vi kom fram till grinden då en svartvit flugsnappare provade sin stämma lite försiktigt - den hade troligen anlänt under natten. Det som sågs i sjön var det väntade. Ett par svarthakedoppingar rastade faktiskt men gråhakedoppingen gäckade oss. Några salskrakar fanns också kvar.

Besökare från Tärnan.
Några besökare från Tärnan.
Foto © Pelle Moqvist

På tillbakavägen genom tornskogen var det lite bättre med fågelsången. Några svarthättor spelade för fullt, trädpiplärka hördes liksom både taltrast, koltrast och rödvingetrast. Vi hade förväntat oss den första sävsångaren men den dröjde tills vi var vid andra sidan, vid plattformen, innan den gjorde sig hörd. Turen avslutades vid Sjöholmskärret med för dagen tre par svarthakedoppingar, två par skedänder och årets första buskskvätta. Hur som helst var det roligt att få visa lite vad Katrineholm har att bjuda. Hoppas de var nöjda med dagen fast det började regna lite på eftermiddagen. Vår förening blev lovade guidning om vi skulle förlägga en exkursion till Nyköping och varför inte? Det är ju kul att träffa andra skådare än bara de vanliga härifrån. De flesta skådarna är ju så förbaskat trevliga… tycker

Pelle Moqvist

Öppet hus i Tornstugan

Söndagen den 22 april var det öppet hus i Tornstugan kl 09.00 - 12.00. Vi hade utmärkt väder ur skådarsynpunkt, sol, men det hade kanske varit fler fågelarter om vädret varit annorlunda. Glädjande var att vi blev sammanlagt 31 besökare. Vi såg och hörde 41 arter, bl a lövsångare, rödvingetrast, sävsparv, fiskgjuse, salskrake och bläsand.
En lyckad förmiddag tycker

Marie-Louise och John-Erik Nyman

Aktivitetsdag vid Tornstugan söndagen den 15 april

När vi kom fram till stugan såg vi att Näsnaren var helt öppen, isen var borta och det fanns många fåglar som hördes från sjön. Idag hade alla som kom ett uppdrag - att städa Tornstugan och utedasset.
Vi putsade glasrutorna, torkade golv, stolar och bord så det blev fint i Tornstugan och på utedasset. Det plockades också upp skräp som låg ute i naturen.

Städdags.

Full aktivitet.
Foto © Leif Carlsson
Vi hörde koltrasten sjunga ihärdigt under arbetets gång. Vi hann även kika ut lite över Näsnaren och skåda fågel. Då kunde vi se ca 50 snatteränder, ett par bläsänder och brun kärrhök som seglade över vassen. Skrattmåsarna skränade, sothönors läte hördes tydligt. Sångsvan, vigg, skäggdoppingar och en havsörn var ytterligare några arter vi såg innan det var dags för korvgrillning. Bengt Larsson såg en salskrake flyga förbi innan vi andra fick in den i kikaren.

Fikadags.
Gott med grillkorv efter allt städande.
Foto © Ulrika Ahlblom
Det kom 12 besökare som inte var med i vår aktivitet men som njöt av den vackra naturen. När vi hade fikat och ätit oss mätta på korv så gick vi tillbaka mot parkeringen. När vi nästan var framme vid parkeringen så fick vi höra järnsparv- och gärdsmygsång. Det var 15 personer som ställde upp. Tack till er alla!

Ulrika Ahlblom

Holkrensning den 14 mars

Den 14 mars hade vi holkrensning i Tornskogen och på stigen till Tornstugan. Vi var sex personer som anslöt på parkeringen. Vi delade upp oss i två grupper och drog igång. Det ena laget använde en stege och tog hand om holkarna som satt högt. Vi andra tog hand om de lägre som nåddes från marken. Sex döda fågelungar hittades plus två ägg. De flesta holkarna hade varit bebodda. En holk vid stora kogrinden var full med bålgetingkakor. Antalet holkar var fler än vad jag, Hasse, trodde. Femtiotalet holkar blev det när vi räknade ihop.

Fikadags.
Gott med kaffe efter avslutad holkrensning.
Foto © Krister Andersson

Eftermiddagen avslutades med kaffe, bulle och god kaka som en deltagare bjöd på. Det var gott och skönt i solen vid grillplatsen. Det kändes att våren är på väg.

Årsmöte den 13 mars

KVOs årsmöte hölls i samlingslokalen vid Talltullen, nyligen renoverad och i mycket fint skick. 23 medlemmar hade mött upp för att ta del av redovisningen av föreningens verksamhet och ekonomi under 2017 samt för att bl a välja ledamöter till styrelsen, revisorer och valberedning.

Styrelsens verksamhetsberättelse redovisades samt resultat- och balansräkning. I sin revisionsberättelse framförde revisorerna inga anmärkningar för det gångna året. Styrelsens ledamöter beviljades ansvarsfrihet. Årsavgiften för 2019 bestämdes bli oförändrad, dvs 200 kr för enskild medlem samt 250 kr för familj.
Under årsmötet framfördes ett önskemål om en sittbänk till nya tornet vid lilla Näsnaren. Styrelsen ska ta upp saken och söka en lösning i frågan.

Som ordförande för styrelsen omvaldes Krister Aronsson. Omval av styrelseledamöter blev det för Lillemor Däckfors, Torbjörn Lundahl, Hans Karlsson och Marie-Louise Nyman. Övriga kvarstår. Revisorer är Torsten Andersson (omval) samt Håkan Lernefalk (fyllnadsval). Till valberedningen valdes Ove Lögdberg, Christina Karlsson och John-Erik Nyman.

Bildvisning
Efter årsmötet följde kaffe med bröd. Därefter berättade Krister Aronsson om sin resa till Ghana under årsskiftet 2016/2017 samt visade fina fågelbilder av många exotiska fåglar, många utan svenskt namn, men även mer ”vanliga” arter som kan ses hemma.

Blue-breasted kingfisher

Blue-breasted kingfisher.
Foto © Krister Aronsson

Näshornsfåglarna är en stor familj och flera olika arter observerades i Ghana. Samma gäller solfåglarna med många arter liksom även flugsnappare av olika slag.

Flera färggranna biätare kunde ses under resan liksom kungsfiskare, hägrar mm. Av rovfåglar sågs bl a stridsörn, gycklarörn, kronörn, mörk sånghök, bivråk, ödlevråk m fl. Allt som allt sågs inte mindre än 450 arter.

Krister tackades för den fina bildvisningen med en applåd.

Torbjörn Lundahl

Örnräkningen den 3 mars

Årets örnräkning samlade endast tre deltagare från Katrineholm. Vädret var lite kallt på morgonen när man tittade på termometern. Väl på plats vid Gagnhäll, ute vid Hjälmaren, kom solen fram och värmde lite på ryggen. Det var riktigt skönt i lä. Från Vingåker åkte fem personer ut till Marudden, Rörvik, där de brukar stå. Allt som allt var vi 17 grupper som rapporterade. Vi blev uppringda varje kvart och fick rapportera.

Första gången rapporterade vi 24 st havsörnar, varav endast en var adult. Sedan varierade antalet från 16 till 26 st klockan 12:00 när vi rapporterade sista gången. Vingåkersgruppen såg 10 havsörnar. Gruppen som vi ingick i inkluderade Hjälmaren, Tysslingen och Kvismaren och tillsammans såg vi 78 havsörnar. Totalt var det 8 stora rapportområden. Områdena sträckte sig från Stockholm, Mörkö, Mälaren med två områden, Hjälmaren och Örebro län väster om Tysslingen. Tillsammans blev 229 havsörnar inrapporterade. Till det kommer 6 st kungsörnar från olika områden.

Fikadags.
Dags för lite värmande fikapaus.
Foto © Hasse Karlsson

Det fanns lite tid att fika och grilla korv också under dagen och det är ju alltid gott. Övriga fåglar vi såg var endast havstrutar, gråtrutar och kråkor ute på isen. En större hackspett trummade av och till under dagen. En strömstare visade sig vid Forsbron, där man svänger in mot Fiskeboda.

FSOs årsmöte den 25 februari på Åsa Folkhögskola

Temat för FSOs årsmötesdag var i år med fokus på möjligheterna med våra våtmarker. Rolf Pettersson och Lennart Eriksson berättade om Vadsjöprojektet - ett samarbete med markägare där man med hjälp av pumpstationer försökt ha kontroll över vattennivåerna i Vadsjön under olika tider på året.
Lennart redogjorde också för Ekeby våtmark, som egentligen är en del av Eskilstunas reningsverk. Området är ca 40 ha stort och består av åtta olika dammar och har blivit ett utmärkt område där man har noterat över 200 fågelarter.
Under rubriken "Landskap i förvandling" berättade Mats Rosenberg på ett utmärkt sätt hur Örebro kommun lyckats omvandla området vid Hjälmaren från att ha varit oljehamn, soptipp och militärt övningsområde till en förstklassig våtmark. Oset är nu en viktig rekreationsplats på gångavstånd från centrala Örebro och har ca 600.000 besökare per år. Området omfattar ca 700 ha och har flera gång- och cykelvägar. Även rastplatser och raststugor finns i området.

Mats Rosenberg.
Mats Rosenberg från Örebro.
Foto © Leif Carlsson

Vid FSOs årsmöte avgick Lennart Eriksson p g a flytt från länet. Ny i styrelsen blev Leif Carlsson, Eskilstuna. I övrigt blev det omval av ledamöter och funktionärer.

Leif Carlsson

Artrally den 24 februari

Årets artrally samlade 14 deltagare indelade i 4 lag. Vid starten visade termometern på −12°. Solen visade sig så sakteliga under dagen men kylan höll i sig. Våra deltagare lyckades observera 49 olika fågelarter, bl a sparvuggla, havsörn, sångsvan, grågås, fjällvråk, stenknäck och strömstare.

Det vinnande laget.

Segrarna Bernth Andersson, Bettan Lilja och Ronny Nilsson med 38 arter.
Foto © Bernth Andersson
Efter avslutat rally samlades vi vid Änglarnas kök för att njuta av god smörgåstårta, kaffe och kaka.