Katrineholm - Vingåkers Ornitologer

2022-08-15

2022, 1:a halvåret

Nattsångare fredagen den 3 juni

Tolv deltagare möttes upp vid Röda ladan-parkeringen. Vi började med att åka till Forssjödämmet, där vi lyssnade på trastsångarens sång. Några fick även se fågeln sitta lågt på ett vasstrå långt ner i vassen. Det hördes en rörhöna ett fåtal gånger som tyvärr inte alla hörde.

Lyssnarna vid Forssjödämmet.
Besökarna lyssnar här på trastsångaren. Foto © Ulrika Ahlblom

Det var fortfarande ljust vid kl 21.30 så taltrasten, koltrasten och rödhaken satt och sjöng för oss. Vi såg skrattmåsar, skogsnäppa och tolv tranor flyga över viltvattnet.
Vi som åkte i första bilen upptäckte en vildsvinshona med randiga små kultingar som försvann snabbt in i skogen. Vi åkte även till nya viltvattnet Fårnäskärret, det är ett skogskärr som tyvärr inte ser så bra ut för att det ska passa fåglar. Vid Fårnäskärret hördes en näktergal sjunga ett par strofer.

Sedan åkte vi över till Österåker och på färden dit såg vi morkulla som flög över skogen. Några av oss såg en ljus uggla med långa vingar som jagade över Hullafälten, antingen var det en horn- eller jorduggla. När vi kom ner till Hulla strand hördes endast näktergal och sävsångare. Vi åt vår matsäck ute på rastplatsen vid Hulla båtplats. Medan vi satt där och åt sjöng näktergalen och sävsångaren för oss.

När vi åkte mot Ljusgryten så började det regna men vi stannade vid vägen närmast Ljusgryten och där spelade en nattskärra för oss. Det var sista stoppet så vi avslutade kvällen där.

Ulrika Ahlblom

Tisdagsgruppen hade avslutning vid Kvismaren
Här har vi precis påbörjat skådningen.
Foto © Gunilla Carlsson

Tisdagen den 24 maj begav vi oss till Kvismaren för att skåda fågel. Vi var femton personer som började skådningen vid Lötenplattformen. Vi hade bra skådarväder och det fanns många arter vid Löten och i Rysjön.

En ägretthäger kom inflygande mot Rysjön och inte mindre än fyra bruna kärrhökar födosökte över området. Vi såg också bl a två gråhakedoppingar. Strax innan vi åkte därifrån kom en röd glada seglande över plattformen.

Sedan förflyttade vi oss till Källviken vid Fågelsjön. Där såg vi bl a flera mosnäppor, större strandpipare och gråhakedoppingar. Vi hade även turen att få se två dvärgmåsar och tre årtor. Rördromen tutade också dovt i vassen och några hörde göken gala. Innan vi påbörjade resan hem blev vår ledare Krister avtackad med lite dryck och tilltugg. När vi hade fikat klart och skulle åka därifrån kom två havsörnar flygande över oss och även en lärkfalk visade snyggt upp sig.

Leif Carlsson

Fågeltornskampen

Lördagen den 7 maj var det åter dags att tävla i hur många arter vi kunde se eller höra mellan kl 05.00 och 13.00. Det var 80 fågeltorn i Sverige som tävlade mot andra fågeltorn i både Finland och Danmark, allt enligt BirdLife Sveriges initiativ.
Bäst i Sverige var ett fågeltorn på Gotland som rapporterade inte mindre än 109 arter. Vi i Tornstugan lyckades få ihop 47 arter, vilket vi var nöjda med, särskilt med tanke på det kyliga och blåsiga vädret.

Några av de arter som vi rapporterade var sjöorre, backsvala, brun kärrhök, svarthakedopping och gluttsnäppa. Årets första lärkfalk i kommunen visade fint upp sig flera gånger nära Tornstugan. Dessutom såg vi givetvis de sim- och dykänder som för det mesta brukar finnas i Näsnaren. En av de mest morgonpigga skådarna hörde också göken denna tidiga morgon.

Paus i skådandet.
Foto © Leif Carlsson
Krister spanar från tornet.
Foto © Gunilla Carlsson

Vi gjorde flera pauser under förmiddagen för att värma oss med lite kaffe. Ett tiotal personer deltog i tävlingen denna dag.

Gunilla Carlsson

Besök vid Ekeby våtmark

Söndagen den 1 maj ordnade vi en utflykt till Ekeby våtmark i Eskilstuna. Vid morgonens mötesplats möttes vi av en sjungande rödstjärt. Det var fem medlemmar som sammanstrålade denna soliga förmiddag vid Ekeby våtmark. Redan vid första dammen fick vi se två rörhönor och tre mindre strandpipare. Under förmiddagen blev det drygt 40 arter som sågs och hördes, däribland gulärla, drill-, glutt- och skogssnäppa, hus- och ladusvala och vi fick även höra två rörsångare.

Besökarna vid Ekeby våtmark.
Några av besökarna vid Ekeby våtmark. Foto © Ulf Ström

Vid tolvtiden kände alla sig nöjda och glada med alla fina fågelupplevelser som givits under förmiddagen.

Monica Ström

Avslutning på diskussionscirkeln Fåglarnas liv

Den 27 april kl 18.15 hade vi avslutning på vår kvällscirkel Fåglarnas liv. Vi var tio personer som träffades för att fågelskåda i närområdet. Första stoppet gjorde vi på kullen vid Sjöholm för att skåda fågel i Näsnaren. Det var lite kyligt men när vi stått och tittat i kikarna en stund så hittade vi lite intressanta arter som t ex 6 svarthakedopping, 6 brunand, 10 fisktärna, 10 skedand, enkelbeckasin och skogssnäppa. När vi satt och fikade delade jag ut ett blad med lite repetition från förra gångens träff på sångare, flugsnappare m fl.

Vad har de för intressant i kikaren?
Vad har de för intressant i kikaren? Foto © Ulrika Ahlblom

Plötsligt kom 7 brushanar flygande över oss och då blev det bråttom för vi beslöt att åka till Sjöholmskärret för att se om de gick ner för att rasta i kärret. Mycket riktigt så gick brushanarna i sina praktfulla dräkter och födosökte i vattnet. Vi fick även se sångsvan, kricka och två mindre strandpipare. Jag tackade alla för att de kom till sista träffen och så packade vi ihop och åkte hem.

Ulrika Ahlblom

Öppet hus den 24 april

Söndagen den 24 april var det Öppet hus, kl 09.00 - 12.00 i Tornstugan vid Näsnaren. Vädret var ganska bra, lite kyligt, blåsigt om vi inte stod i lä av stugan. Vi såg och hörde 39 olika fågelarter, bl a ladusvala, fiskgjuse, havsörn, salskrake, skedand och brun kärrhök. Ladusvalan är ny obs för året.

Några av besökarna vid Öppet hus.
Några av besökarna vid Öppet hus. Foto © John-Erik Nyman

Vi fick också kikarvisning av Pär Svensson, Focus Nordic, och Tommy Frondelius från Svenssons foto. Det var tuber och handkikare som visades. Självklart fikade vi och pratade en hel del. Det kom 38 personer.

Marie-Louise och John-Erik Nyman

Vårstädning av Tornstugan

På en fin nyanlagd väg ut till Tornstugan träffades fem medlemmar på aktivitets/städdagen den 10 april. Medlemmarna tvättade Tornstugans fönster och städade invändigt. Efter städningen fanns möjlighet till fika, fågelskådning och grillning. Vi såg bl a bläsand, salskrake, vigg, knipa, havsörn samt hörde bofink, nötväcka, kungsfågel samt mindre korsnäbb.

Städpartrullen.
Städpatrullen. Foto © Kalle Andersson

Nästa föreningsaktivitet vid Tornstugan är Öppet hus den 24 april.

Monica Ström

Invigning av spången till Vännervassön den 2 april

På lördagsmorgonen träffades 13 medlemmar i KVO vid ett soligt Vännervass för återinvigning av spången ut till ön. Under fjolåret har spången kompletterats med ett cirka 340 meter långt räcke, som underlättar för dem som vill ta sig ut till fågeltornet. Länsstyrelsen har bidragit med virket.

På väg över spången.
Kalle på spången. Foto © Krister Andersson
Dags för grillning.
Dags för grillning. Foto © Kalle Andersson

Vid invigningen grillades korv och skådades fågel. Sedan en vecka tillbaka är isen borta från Näsnaren och man kunde nu se bl.a. brunand, vigg, knipa, kricka, skrattmås, salskrake och stjärtmes. Vidare hördes bofink, gärdsmyg och vattenrall.

Gunnar Westermark

Årsmöte den 26 mars

I år kunde KVO:s årsmöte hållas vid normal tid dvs slutet av mars, närmare bestämt den 26. Platsen för mötet var Talltullens föreningslokal. 16 medlemmar hade samlats för att ta del av redovisningen av föreningens verksamhet och ekonomi under 2021 samt för att välja ledamöter till styrelsen, revisorer och valberedning. Till mötesordförande valdes Håkan Lernefalk och till sekreterare Gunilla Carlsson.
Styrelsens verksamhetsberättelse redovisades liksom resultat- och balansräkning. I sin revisionsberättelse framförde revisorerna inga anmärkningar för det gångna året. Styrelsens ledamöter beviljades ansvarsfrihet. Årsavgiften för 2023 bestämdes bli oförändrad, dvs 200 kr för enskild medlem samt 250 kr för familj.
Valberedningen hade dessvärre inte funnit någon kandidat till ordförandeposten för styrelsen och årsmötet beslöt att posten får vara vakant. En vakans har även uppkommit efter Torbjörn Lundahl, som lämnar styrelsen. Övriga styrelseledamöter är resp valdes: Monica Ström, Gunilla Carlsson, Marie-Louise Nyman, Lillemor Däckfors, Ulrika Ahlblom samt Karl-Evert Andersson och Gunnar Westermark. Revisorer är Torsten Andersson och Håkan Lernefalk. Valberedningen utgörs av Leif Carlsson, John-Erik Nyman och Krister Andersson.
Som särskilt ärende hade styrelsen tagit upp sitt förslag till byggnation av en plattform vid Ökna Säteri för bättre möjlighet till fågelskådning vid Floden. Årsmötet beslöt att godkänna förslaget till en kostnad av högst 10.000 kr.
Avslutningsvis tackade Monica Ström Torbjörn Lundahl med en vårbukett och en present för sitt arbete under alla år i styrelsen. Efter årsmötet serverades kaffe och bröd samt följde en stunds samvaro.

Uggleutflykt den 24 mars

En hel del rekognosering hade skett i förväg för att lokalisera lämpliga platser med störst chanser att få höra ugglor, men särskilt gott om ugglor har det inte varit i år. 15 personer hade dock samlats vid Röda ladan på kvällningen för att ge sig ut och leta fram de som finns. Vi åkte i första hand till platser där vi förr om åren gjort bra observationer. Första stoppet blev därför vid Ramsjöhult där vi på lite håll kunde höra sparvugglans visslande. Efter en stund upptäcktes även en uggla sittande på en tallgren på ganska nära håll med tydlig bild i kikaren.

Alla lyssnar koncentrerat.
Alla lyssnar koncentrerat. Foto © Gunilla Carlsson

Nästa anhalt blev i allén mot Ericsbergs Slott där vi förr oftast fått napp på kattuggla. Denna kväll höll den sig dock borta. Därefter for vi vidare förbi Myrkärr och stannade till vid Svenstorp, oftast en säker plats för kattuggla. Så även denna kväll. Efter en stund svarade en uggla på våra uppspelade läten, om än på lite avstånd. Nöjda så långt packade vi upp vår proviant och lät oss njuta av lite kvällsfika. Därefter for vi mot Älgsjötorp för att testa lyckan men utan resultat dessvärre. I nattmörkret syntes en väldigt fin stjärnhimmel och vi letade efter Cassiopeja och andra stjärnbilder i brist på ugglor. Inte så många kryss för ugglor denna kväll men vi kände oss rätt nöjda med utflykten ändå.

Holktillverkning

Söndagen den 20 mars träffades sju KVO-medlemmar i Nyhemsskolans slöjdsal för att bygga fågelholkar. Det var Lillemor, Ulrika, Gunilla, Leif, Anna-Greta, Gunnar och Torbjörn, som hjälptes åt att sätta samman olika varianter av holkar för bl.a. mesar och starar.

Några av förmiddaagens alster.
Det tillverkades några olika modeller av holkar. Foto © Gunilla Carlsson

Kalle (som hade förhinder) och Torbjörn hade varit omtänksamma och förberett med färdigkapade delar, som underlättade arbetet. Efter tre timmar kände vi oss nöjda och konstaterade att det finns material kvar till fler fågelholkar. Hör gärna av dig till någon i styrelsen om du också vill vara med och bygga holkar.

Gunnar Westermark

Örnräkningen den 5 mars

Som tidigare år ägde räkningen rum från Gagnhäll, Fiskeboda samt från Marudden, Rörvik. Vädret var behagligt för oss skådare med sol och ingen vind till en början. Dock sämre för örnarna som behöver vind för att bli mer aktiva. Hjälmaren låg istäckt med en del långsmala råkar. Endast en fiskare på isen långt bort i östra kanten. Inga idealiska förhållanden för örnar med andra ord.

Torbjörn och Krister spanar efter örn.
Torbjörn och Krister tillsammans med en besökare från Stockholm. Foto © Ulrika Ahlblom

Antalet havsörnar vi såg varierade mellan 10 och 15 vid Gagnhäll och 1 och 4 vid Marudden. Inom "vårt" område, Hjälmaren inkl Tysslingen och Kvismaren, räknades 62 örnar enligt uppgift. Totalt inom hela projektområdet dvs 89 platser i 5 län och drygt 20 kommuner, sågs 155 havsörnar, vilket är en lägre siffra än föregående år.
Det fanns även lite tid att fika och grilla korv under dagen och det är ju aldrig fel. Övriga fåglar vi såg var bl a rastande storskrake och knipa samt grågås, sång- och knölsvan, havs- och gråtrut och en storskarv.

Nu kommer våren!

Lördagen den 26 feb gjorde Torsten Andersson och jag en utflykt. Vi började dagen kl 07.00 vid Stensjön. Där såg vi bl a en varfågel. Sedan fortsatte vi till Åkforsån. Där fanns ett 30-tal sångsvanar, storskrake och knipor.
Vi åkte sedan vidare till Marieberg. Där satt fem havsörnar på gärdet, det var två döda sångsvanar som lockade. Färden gick sedan vidare mot Hagbyberga, där vi bl a såg två havsörnar och en ormvråk. Vid Hagbybergafälten rastade 15 bläsgäss samt grågås, sädgås och kanadagås i stora mängder. Sånglärka hördes också.
Vi åkte vidare mot Ols Holme vid Yngaren. Här såg vi ytterligare fem havsörnar som var upptagna av parningsuppvisningar över Yngaren. Vi såg också tofsvipa och spillkråkor var igång med parning.

Smakar got med lite matsäck.
I skydd av en lada tog vi en fika. Det var härligt i solen. Foto © Bernth Andersson

Därefter fortsatte vi mot Floden. Men där var det jakt på gäss så vi avslutade och åkte hem. Vi var nöjda med dagen och noterade att det blev 32 arter.

Bernth Andersson

Nya holkar uppsatta

Den 12 februari var Bernth, Torsten och Krister, alla med efternamnet Andersson, ute vid Tornstugan och Gamla tornet vid Näsnaren. I omgivningarna satte de upp två knipholkar, en uggleholk samt flera småfågelholkar. Så nu väntar vi på nya hyresgäster i dem.
Dessutom rensade de Gamla tornet från div skräp.

Tornstugan
Tornstugan sett från sjön. Foto © Bernth Andersson

Torsten och Krister tar en paus.
Gamla tornet
Foto © Bernth Andersson
Gamla tornet.

Vi tackar Anderssönerna för deras initiativ!